Søg
  • Søren Laursen

Podcast: 10 gode råd til at komme igang

Opdateret: 21. dec. 2020


Podcast bliver mere og mere populært. De nyeste tal viser, at hver fjerde af alle danskere lytter til podcast mindst én gang om ugen, og medieforskere forventer at det vil stige. Podcast fremstår som et troværdigt medie.


Jeg har netop lagt sidste hånd på 2. sæson af podcasten "Kirke & Co."


Her en inspiration til at komme igen:


1.Den gode idé. Ligesom alle gode historier og effektiv kommunikation starter det med en idé. Her skal I blive skarpe på dét vi journalister kalder vores "vinkel". Færdiggør sætningen: Med denne podcast vil vi fortælle: (her skrives én ting, ja, kun én ting).


2. Definer målgruppen. Hvem skal lytte til den, og hvad skal de have ud af den? Mængden af podcasts stiger dag for dag, så din målgruppe må gerne være snæver. Du kan vælge at lade bundlinjen for podcasten være BETYDNING, fremfor hvor mange der lytter.


3. Tone of voice. Hvordan er stemningen i podcasten? Skal det være konfronterende eller sjovt, inspirerende? Hvad er interviewerens rolle?


4. Lyttertal. Sæt et mål for hvor mange der skal lytte til episoderne.


5. Indkøb udstyr. En fuld pakke med mixer, gode RØDE-mikroner osv kan erhverves for cirka 15.000 kr + moms. Eller du kan købe en god mikrofon og bruge din mobiltelefon til en billigere penge. Podcast-udstyret pakkes i en kuffert og kan i denne praktiske indpakning tages med ud til kilderne. Det giver samtalen en særlig nerve, at du er "ude af huset" og kan italesætte i podcasten hvor I er og sætte scenen. Alternativt du kan sætte udstyret permant op i et rum på virksomheden.


6. Optagelse. Forbered interviewet grundigt - det er en kæmpe forudsætning for, at du lykkes. Lav eventuel en fast skabelon for episodernes forløb: fx præsentation af emne og kilde, interview, afslutning. Opsæt en målsætning for interviewet. Hvor skal I nå til, for at samtalen er slut?


7. Opret podcasten på tjenesten buzzsprout. Her deles podcasten automatisk ud på aflede store platforme, fx Apple Podcast og Spotify


8. Design podcastens logo. Få hjælp fra en grafiker. Der er som når man køber en falske vin: Man vælger nogle gange ud af etiketten.


9. Klip. Der findes en række gode redigeringsprogrammer. Vi bruger Adobes pakkesom er for øvede, men er du nybegynder kan starte med programmet Hindenburg. Sørg for at give podcasten et genkendelig udtryk. Brug samme musik og breakers i alle episoder.


10. Markedsføring. Læg en plan for hvor podcasten skal udkomme, fx facebook-side og hjemmeside. Husk at bede de medvirkende om at dele podcasten i deres netværk. Husk at tage et foto eller lav en lille video med den medvirkende med podcastens hovedpointe og brug den i markedsføringen. Programmet Adobe Spark er et velfungerende sted at lave flotte designs for lægmand til sociale medier og hjemmeside

Fakta:

DR's rapport over medieudviklingen i 2019 siger, at 24 % af alle danskere over 12 år lytter hver uge. De unge 18-24 årige lytter mest, mens de ældre ikke er med i samme grad.



2 visninger0 kommentarer
Kontakt
Patosfilm_logo